Waarom staat er amper nog water op het waterplein en spuiten de fonteinen minder hoog?

Foto: Spoorpark

Een vraag die we vaak horen en waar we graag wat meer over verduidelijken: waarom staat er geen water meer op het waterplein en waarom spuiten de fonteinen minder hoog?

Wie het waterplein vaker bezoekt, heeft het misschien al gemerkt: er blijft geen water meer op het plein staan en de fonteinen spuiten minder hoog dan voorheen. Dat heeft alles te maken met nieuwe regelgeving.

Het waterplein maakt onderdeel uit van een natuurlijk watersysteem dat verbonden is met de beek en de vijver. Het water wordt op een ecologische manier gezuiverd, onder andere met uv-straling en waterplanten. Deze aanpak werkt al jarenlang goed en het water voldoet al zeven jaar aan de strenge eisen die gelden voor speelwater.

Door gewijzigde regels wordt een waterplein met een betonnen ondergrond waarop water blijft staan tegenwoordig gezien als een zwemvoorziening. Daarbij maakt het niet uit hoe diep het water is. Voor zwemvoorzieningen gelden andere en strengere kwaliteitseisen dan voor speelwater.

Omdat het waterplein werkt met een natuurlijk zuiveringssysteem en we bewust geen chemische middelen zoals chloor gebruiken, kunnen we niet aan die specifieke zwemwaternormen voldoen. Daarom hebben we ervoor gekozen om het water niet meer op het plein te laten staan. Ook spuiten de fonteinen minder hoog dan vroeger. Dat is nodig om ervoor te zorgen dat het water goed kan wegstromen en niet op het plein achterblijft. Zo blijft het waterplein voldoen aan de huidige regels.

Ondertussen blijven we de waterkwaliteit dagelijks controleren en zorgt ons waterteam ervoor dat het plein schoon en goed onderhouden blijft. Veiligheid en speelplezier staan daarbij altijd voorop.

Samen met de gemeente en de provincie onderzoeken we welke mogelijkheden er zijn om in de toekomst weer water op het plein te kunnen laten staan. Tot die tijd blijft het waterplein een fijne plek om met water te spelen, alleen op een iets andere manier dan voorheen.

Wil je toch wat meer spetteren? Stap dan lekker de beek in. Daar stroomt meer water en de waterkwaliteit is net zo hoog. Hier kunnen kinderen met een gerust hart spelen en afkoelen.

maandag 1 juni 2026 | Nieuws

Spoorpark nieuwsbrief

Wil je het laatste Spoorpark nieuws in je mailbox ontvangen? Meld je dan aan voor onze nieuwsbrief!

Meer nieuws:

Heel de stad op enen êemer

Heel de stad op enen êemer

Onze vrijwilligers hebben er een nieuw hulpje bij: de Tilburgse Stadsemmer. De emmers zijn ontworpen door Noortje van Discodip. Ze gaf de emmer een jas vol Tilburgse iconen. Kijk goed en je ziet onder andere De Rits en de Kempentoren, maar ook het Willem II-stadion...

Lees meer
BBQ in het Spoorpark: alle regels op een rij

BBQ in het Spoorpark: alle regels op een rij

Zonnetje, vrienden, eten: de barbecue gaat aan. We snappen het helemaal. Maar laten we ook zorgen dat het Spoorpark fijn en schoon blijft voor iedereen. Daarom: barbecueën mag, maar wel met een paar  spelregels. Met het lekkere weer wordt het drukker in het park....

Lees meer