Coronadrukte is eigenlijk compliment
In het voorjaar moest Spoorpark Tilburg tijdelijk dicht. “Met pijn in het hart”, aldus manager Sophie Peters. “Het werd te druk. Mensen kwamen hier om corona even te vergeten. Eigenlijk dus ook een compliment.” Sinds de opening in juni 2019 oogst het Spoorpark niets dan lof. Een unieke plek als resultaat van een uniek burgerinitiatief. Van meet af aan een hotspot, met tijdens zonnige weekends 6.000 tot 7.000 bezoekers. Een even zonnige toekomst lonkt. Daarvoor is financiële stabiliteit nodig. Dus werd UniPartners Tilburg ingevlogen, het academisch adviesbureau van Tilburg University. Studenten van verschillende studies werken in opdracht van bedrijven aan uiteenlopende onderzoeken en plannen. “Populair bij zowel studenten als opdrachtgevers”, aldus student en bestuurslid Juul Donders. “De opdracht voor Spoorpark Tilburg was anders dan anders. Met een organisatie die een brugfunctie in de samenleving vervult, heb je een andere dynamiek.”
UniPartners adviseert het Spoorpark om te kijken naar sponsoring en evenementen als inkomstenbron. Sophie: “Zolang we maar de balans houden. We zijn geen festivalterrein en de stad is onze hoofdsponsor. Hoewel het wel weer tijd wordt voor wat reuring. Door de evenementenkalender 2020 moest een dikke streep. We staan te springen om weer mooie dingen te doen.”
Dit artikel verscheen in Rabo & Co nummer 4 van 2020, een uitgave van Rabobank Tilburg en omstreken.